Saturday, January 19, 2013

Perkara Tentang Tidur Bersama Baby


Antara cabaran bila ada baby ialah tidur...

Apabila kita bercakap soal waktu tidur, kebanyakkan ibu bapa akan membawa bayi mereka di atas katil bersama-sama sewaktu tidur. Kebiasaanya ini akan berlaku pada waktu-waktu awal kelahiran bayi, terutamanya apabila ibu bapa berada didalam keaadaan sangat letih. Kadang-kadang tidur bersama bayi boleh jadi langkah yang sangat terdesak bagi sebuah keluarga, dan ia juga boleh menjadi pilihan bagi keluarga yang lain.

Sebilangan yang menyokong mengatakan terdapat beberapa kelebihan untuk tidur dengan bayi anda, termasuk makan lebih mudah dan lebih kerap pada waktu malam, persekitaran yang selamat yang membantu untuk meningkatkan kanak-kanak gembira dan yakin, serta perlindungan daripada Sindrom Kematian Bayi mengejut.
Ciri yang paling ideal bagi ibu bapa yang tidur bersama bayi ialah ibu bapa yang tenang, tidak gemuk, bukan perokok, dan bayi dalam penyusuan ibu. Dan cara yang paling selamat untuk tidur dengan bayi anda ialah menyediakan sebuah tilam di atas lantai di tengah-tengah bilik yang jauh dari dinding dan bingkai katil.
Berikut adalah lebih lakukan (dan larangan-larangan) untuk ibu bapa yang memilih untuk bersarang di rapat dengan orang-orang yang mereka wee.

Pastikan
Pastikan bahawa jika katil anda mempunyai bingkai atau kepala katil pastikan ia bedara dalam keadaan ketat, mencegah kemungkinan bayi terhantuk kepala.

Pastikan
Pertimbangkan menggunakan rel katil jika katil anda adalah tinggi dari tanah, untuk mengelakkan bayi daripada bergolek di luar pada waktu malam.

Jangan
Tinggalkan bayi bersendirian di katil dewasa.

Jangan
berkongsi katil bagi katil air.

Jangan
Gunakan comforters berat, selimut atau bantal empuk.

Jangan
Tidur dengan bayi anda di atas sofa atau kerusi.

Pastikan
Gunakan lapisan selimut nipis dan memilih bantal firma dan sebuah firma tilam.
Jangan

Bedshare di dalam bilik yang terlalu panas atau berpakaian bayi anda terlalu mesra. McKenna mengatakan terlalu panas boleh menyumbang kepada SIDS. Fikirkan berapa jauh sedikit haba badan pergi untuk menjaga seluruh keluarga hangat.

Pastikan
Pastikan bayi anda berada di belakang untuk pergi ke tidur.

Jangan
Bedshare jika anda merokok atau salai sepanjang kehamilan anda. McKenna mengatakan bahawa bayi yang ibunya salai sepanjang kehamilan mereka boleh mempunyai kerosakan tisu di dalam otak, terutamanya bahagian yang membantu mereka bangun pada waktu malam.

Jangan
Bedshare jika anda terlampau letih (ya, ia adalah benar, kebanyakan ibu bapa baru certifiably habis!), Telah minum atau melakukan dadah.

Jangan
Bedshare jika anda menyusu botol. McKenna mengatakan bahawa bayi botol makan meraih banyak ganjaran sama bedsharing apabila diletakkan di dalam buaian di sebelah ibu. Beliau berkata, penyusuan ibu dan pasang bayi adalah lebih sensitif dan responsif kepada satu sama lain daripada pasangan bukan penyusuan, sensitiviti yang merupakan kunci kepada bedsharing selamat.

Jangan
Bedshare jika terdapat kanak-kanak atau haiwan peliharaan lain yang mungkin memanjat ke katil dan mungkin mati sesak nafas bayi. McKenna mengatakan bahawa adik-beradik yang lebih tua yang tidak memahami risiko lemas menimbulkan ancaman kepada bayi di bawah satu tahun.

Pastikan
Fikirkan tentang menggunakan produk seperti Reach Ko-Sleeper Lengan The jika anda mahu bersama-tidur dan tidak berasa seperti anda selamat boleh melakukannya dengan bayi anda di atas katil anda.

No comments: